Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 3
Tarikh : 18 September 2012
Masa : 60 minit
Bilangan murid : 28 orang
Tema : Kesenian dan kebudayaan
Tajuk : Kesenian
Objektif :
Pada akhir pelajaran, murid akan dapat:
i. Mengenal pasti
isi penting dan menyusun isi penting berdasarkan bahan rangsangan.
ii. Menyenaraikan
kata kerja yang terdapat dalam teks.
Fokus Utama :
6.5 Membaca pantas
secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
Aras : 2 (i)
Mengimbas maklumat yang sesuai daripada teks untuk menyokong
fakta.
Fokus Sampingan :
5.2 Membaca kuat
teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
Aras : 2 (i) Membaca
lancar teks bahan sastera dengan sebutan, intonasi
dan gaya penyampaian yang betul.
dan gaya penyampaian yang betul.
Sistem Bahasa :
1. Morfologi : kata
kerja.
2. Sintaksis : ayat
tanya.
Pengisian Kurikulum:
a. Ilmu : Kajian
Tempatan.
b. Nilai Murni :
Kerajinan, patriotisme dan semangat bekerjasama.
c. Kemahiran
Bernilai Tambah : Kemahiran berfikir, pembelajaran konstruktivisme, menganalisis
dan kecerdasan pelbagai.
Pengetahuan Sedia ada:
- tahu kata kerja.
- mengetahui serba
sedikit mengenai kebudayaan yang ada di Malaysia.
Bahan Bantu Mengajar:
Kompang
Lembaran kerja
Kad kata kerja
Masa/Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Tayangan
kebudayaan melalui klip video youtube.
1.
Apakah
nama alat muzik yang dimainkan?
-
kompang
|
· Guru menayangkan
persembahan kebudayaan kepada murid-murid.
. Bersoal jawab
tentang video yang ditunjukan.
. Murid mencuba
menjawab pertanyaan guru.
· Guru mengaitkan
tajuk pelajaran.
|
Strategi:
Soal jawab
Nilai:
Semangat bekerjasama |
Langkah 1
(15 minit)
|
Batik Malaysia
Cara-cara membuat Batik
. mengecap
. melakar
. mencanting
. mencelup
|
- Mencari maklumat dalam internet melalui alamat
yang diberikan.
- Menerangkan secara lisan cara-cara membuat
tikar mengkuang melalui alamat web yang diberikan.
. menyenaraikan kata kerja dalam web.
|
Penyerapan nilai:
-kerjasama
-toleransi
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Tikar Mengkuang
Cara-cara membuat tikar mengkuang.
-
menetak
-
dibelah
-
dilayur
-
melurut
-
menganyam
|
- mencari maklumat dalam internet melalui alamat
yang diberikan.
- Menerangkan secara lisan cara-cara membuat
tikar mengkuang melalui alamat web yang diberikan.
- menyenaraikan cara-cara membuat tikar
mengkuang.
|
KBT
-Kemahiran menulis
Nilai:
-Mencintai Alam Sekitar.
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Permainan Gasing
Cara-cara bermain gasing
.
melilit
. memusing
. memangkah
.
mengangkat
|
- Membaca maklumat dalam laman web yang
diberikan.
- Murid mencari maklumat melalui alamat web yang
dinyatakan.
- menyatakan cara-cara bermain gasing.
|
- Kemahiran berfikir - Menjana idea |
Penutup
(5 minit)
|
-Klip video
.
kompang
. gasing
. wau
. batik
. tikar
mengkuang
|
- Murid-murid menonton semula klip video persembahan
kompang
- Guru menerangkan bahawa banyak kesenian dan
kebudayaan di Negara kita.
- Guru merumuskan pelajaran dengan
menyatakan nilai-nilai kebudayaan kita.
|
BBM:
-Klip video
KBT:
- Kemahiran berfikir
Nilai:
Mencintai kebudayaan kita
|
http://www.mediafire.com/view/?albfr8ifvnpwdu9
password : 12345678
Rph yang pasti boleh dijadikan contoh terbaik. Tahniah,cikgu ! Teruskan usaha murni anda..
ReplyDelete